BÆREKRAFT

ExpoV er en sertifisert
Miljøfyrtårn bedrift

ExpoV har som mål å sikre en mest mulig miljøvennlig leveranse av sine tjenester

  • Å tenke miljø skal være en naturlig og integrert del av virksomheten 

  • Vi skal tilfredsstille miljøkrav og reguleringer fra offentlige myndigheter

  • Vi skal identifisere og redusere mulige kilder til forurensning

  • Vi etterstreber en effektiv bruk av energi og minimum bruk av forbruksmaterialer

  • Vi har en Miljø- og HMS håndbok som gir gode retningslinjer for den daglige virksomheten.

Vi skal vedlikeholde og utvikle vårt miljøfokus i ExpoV fortløpende

Expov har valgt å prioritere tre av FN’s bærekraftsmål

#4 God utdanning

#8 Anstendig arbeid og økonomisk vekst 

#12 Ansvarlig forbruk og produksjon 

Det innebærer at våre aktiviteter og mål, gjennom intern målstyring og ekstern påvirkning, etterleves med basis i de ovennevnte punktene. Samtidig etablerer ExpoV et eget prosjekt, knyttet til avfallshåndtering og matavfall på arrangement vi gjennomfører for våre oppdragsgivere.

ExpoV har en egen manual for krisehåndtering og en «HMS Håndbok».

En klar gevinst og positiv effekt av vår satsing mot det norske markedet, er miljømessige oppsider ved å øke andelen reiser i innlandet kontra utlandet, gjennom en bevisst strategi fremover.

ExpoV – bærekraftsmål

Vi jobber gjennom miljøsertifiseringen med en målrettet strategi for følgende grønne aktiviteter:

Utdanning

  • Opplæring og videreutvikling av egne medarbeidere og freelancere.

  • Rekruttering via høyskolene for reiseliv (freelance, sesong).

    • Opplæringsprogram All seasons (2023)

    • Deltagelse på kurs/møter med tema knyttet til bærekraft

    • Deltagelse på kurs i «crisis management» og HMS

  • Briefing og veiledning av alle sentrale prosjektmedarbeidere i inn- og utland.

  • Utstrakt bruk av læring som tema gjennom fagseminarer vi tilbyr på alle våre prosjekter, enten det er dagmøter eller turer over flere dager (fagturer).

Anstendig arbeid og økonomisk vekst

  • Arbeid som fremmer et godt arbeidsmiljø, og økonomisk vekst for våre samarbeidspartnere i inn- og utland.

  • Vi skal de kommende år definere støtte til bærekraftige prosjekter og/eller til støtte av organisasjoner som har en bærekraftig profil.

  • Stimulere til bruk av lokale produkter og arbeidskraft. 

Ansvarlig forbruk og produksjon

  • Transport

    • Vi forplikter oss til å velge miljøvennlige aktører knyttet til transport i egen tjeneste – eks. «en bil – samkjøring», velge flyselskap som kan vise til de mest bærekraftige løsningene og bruk av kollektiv transport i Norge.

    • De samme forpliktelsene gjelder hvor vi kan påvirke og stimulere våre kunder til å ta bærekraftige valg.

    • Valg av leverandører som krever liten grad av transport, dvs. i nærheten av naturlige knutepunkter, i størst mulig grad unngå «rundreiser» eller eksempelvis å påvirke våre kunder til å velge «basehoteller».

    • Møter – både internt og eksternt – avholdes i stor grad digitalt.

  • Innkjøp

    • Påvirke kunder og leverandører til å ta miljøbevisste valg – ref. bruk av energi, vann, avfall og kildesortering. Eksempler på konkrete handlingsvalg hvor vi kan påvirke våre kunder:

      • Gjenbruk, flerfunksjonalitet, holdbarhet

      • Prioritere samarbeidspartnere med miljøsertifisering

      • Mat/catering – utfordre våre partnere til å gjøre prioriterte miljøvalg – eks. lokal mat, økologisk mat, MSC-merket fisk, begrense bruk av kjøtt etc.

    • Vi ønsker å utvikle, implementere og markedsføre «gruppeturisme» på en bærekraftig måte innenfor vår sektor.

    • Bidra til å påvirke en sunn utvikling av turisme på våre arenaer gjennom å stille krav til våre underleverandører.

    • Vi ønsker å redusere de negative effektene av turisme på miljøet og følge lokale, nasjonale og internasjonale lover og regler som gjelder for vår virksomhet.